We helpen je graag met

tips

Hieronder vind je een aantal tips om een goede motivatie en begroting op te stellen. Hopelijk helpt het je om een goede beknopte motivatie op te stellen. Het zijn geen verplichte punten, maar ze kunnen je wel helpen om het juiste verhaal op papier te zetten.

Tips voor de motivatie

Maatschappelijke relevantie: wat is de aanleiding van het initiatief, waarom is het nuttig en nodig en wat voegt het toe aan reeds bestaande initiatieven?

  • Behoefte en draagvlak: wie hebben behoefte aan het initiatief en waaruit blijkt dat? Wie doen er mee om het te realiseren en met welke inzet?
  • Concrete resultaten en impact: wie worden er met het initiatief bereikt en welke betekenis heeft dit voor de doelgroep?
  • Kwaliteit en haalbaarheid: is het plan goed uitgewerkt, is er kritisch gekeken naar wat ervoor nodig is om het doel te bereiken, is er goed naar de kosten gekeken?
  • Mate van vrijwillige inzet: hoeveel vrijwilligers doen er mee aan het initiatief en met welke inzet? Dus hoe vaak en voor hoeveel uur?
  • Inbedding en continuïteit: is er goed nagedacht over hoe het initiatief na de aanloopperiode voortgezet kan worden? Zowel inhoudelijk als financieel?

Tips voor de begroting

  • Bereken de kosten voor de materialen en diensten die je organisatie gaat kopen of huren, en wanneer je deze moet betalen. Denk ook aan eventuele reiskosten, inhuren van advies en promotie.
  • Maak onderscheid tussen vaste of terugkerende lasten en eenmalige kosten.
  • Stel vast op welk moment je het geld nodig hebt om deze kosten te betalen.
  • Zorg dat de begroting realistisch is, dus niet te optimistisch.
  • Maak eventueel een minimumbegroting waarin je duidelijk maakt hoeveel geld je minimaal nodig hebt, en een ruimere begroting die laat zien naar hoeveel geld je streeft. Zo laat je zien wat jullie ambitie is, maar ook hoe je eventuele tegenvallers gaat opvangen.

Dekkingsplan

In de begroting geef je aan de ene kant aan hoeveel geld je nodig hebt voor het project, en aan de andere kant met welk geld en uit welke geldbronnen je deze kosten verwacht te betalen. Dit laatste is je dekkingsplan. Maak hierbij een duidelijk onderscheid tussen eigen inkomsten van je organisatie, en inkomsten via giften, donaties en subsidies.